8.3.06

eBay versus Marktplaats competitie - vervolg

Gisteren liep de 1e ronde van de eBay versus Marktplaats competitie af. De winnaar is geworden: eBay!

Inmiddels heb ik contact gehad met beide kopers. De uiteindelijke koper op eBay was er via jouw weblog op af gekomen. Hij blijkt een handelaar van een 'drop-off' winkel te zijn, dus het werk gaat vermoedelijk opnieuw in de verkoop.

Het rechter-gedeelte op Marktplaats is door een bekende van mij gekocht. Die vond het wel jammer dat hij niet beide onderdelen heeft weten te scoren, maar ik vind het boeiender dat het werk nu opgesplitst een dubbel-leven gaat krijgen. Ik ga de kopers wel met elkaar in contact brengen.

Over de vorm van de proef valt inderdaad te discussieren. Hadden het toch beter twee werken van één kunstenaar moeten zijn? Of is dat ook niet ideaal? Ieder individueel kunstwerk wordt doorgaans toch beschouwd als iets unieks. Het ene werk kan uitpakken als een topper, terwijl een ander, vrijwel identiek werk een misser kan worden. Conceptmatig past daarom dit doorgezaagde schilderij toch best goed in het experiment. Want als de opsplitsing zelf als 'kunstwerk' wordt gezien, staat op beide veilingsites wél iets identieks. Namelijk het residu van de doorzaag-performance. (Zie bijgevoegde foto)

Het fenomeen 'meta-veilingen' vind ik nog wel boeiend genoeg om er meer mee te experimenteren, dus zoals ik op de competitie-site al aankondigde, start op 25 maart een 2e ronde.

eBay versus Marktplaats competitie